4/24/2015

Jak pomalować ściany wapnem ,malowanie wapnem ,wapno gaszone diy



















Mamy piękną słoneczną wiosenną pogodę, jest to wspaniały czas, aby odświeżyć ściany w domu,piwnicy czy też zewnątrz budynku.
Ale jak to zrobić i nie zbankrutować? Polecam malowanie wapnem gaszonym, cena jednego worka to około 14zł. i wystarczy na wymalowanie 2,3 pokoi o metrażu 19 m2!, do tego nie musi być to smutny biały kolor, dodając barwnik do mieszanki otrzymujesz delikatny pastelowy kolor ,bez połysku matowy:)
A jak trafiłam na ten pomysł malowania wapnem?
Potrzebowałam farby do wymalowania piwnicy niestety piwnica była wilgotna i w rogu pojawił się grzyb na ścianie :/ używałam praktycznie wszystkich środków grzybobójczych nic nie pomagało aż w końcu trafiłam na poradę z użyciem wapna i problem zniknął jak ręką odjąć
,A jak pozbyłam się grzyba z piwnicznej ściany? wymyłam ją,  spryskałam preparatem  przeciwgrzybiczym i pomalowałam grubą warstwą wapna ,teraz prewencyjnie maluje ją co rok i to działa !
Pomyślałam jak tak świetnie wyglądają ściany piwnicy ,to czy w domu również można to zastosować, wczytałam się w ten temat i teraz maluje głównie wapnem ,w końcu to stary sposób stosowany przez naszych pradziadków.

Wapno gaszone (budowlane) kupisz w każdym sklepie budowlanym

Jaką konsystencje powinno mieć wapno?
to zależy od Ciebie w jakiej Tobie najlepiej jest  malować, ja mieszam wapno z wodą do konsystencji śmietany 12% i zostawiam na 30 min. następnie ponownie mieszam i maluje
A jak zabarwić wapno ?
patrz na zdjęcie poniżej
Czym malować ?
pędzel"chlapak" o nylonowym włosiu
plus mniejszy pędzel na rogi i trudniej dostępne miejsca
(podobno wałek zużywa mniej farby ale polecam malować pędzlem )
Dodatkowo pamiętaj o osłonięciu podłogi folią malarską!
wapno niestety strasznie "chlapie",na szczęście jest łatwe do zmycia 
wapno świetnie pokrywa stary kolor ściany , nawet wzorki! ,
ale widać to dopiero po tym jak wyschnie
przykład poniżej
ściana pomalowana wapnem z barwnikiem,jedna warstwa
1.z oddali
2 z bliska
                       ściana pomalowana samym wapnem ,dwie warstwy
                                                               1 z oddali
                                                               2 z bliska

                           ściana pomalowana wapnem z barwnikiem,dwie warstwy
1.z oddali
2 z bliska
                                ściana pomalowana samym wapnem ,dwie warstwy
                                                               1 z oddali
                                                               2 z bliska



               Kolejną warstwę farby kładziemy 7 h po poprzedniej
                             Co można pomalować wapnem?
dom wewnątrz jak i z zewnątrz
drewno

                                                                WAPNO
                                                             1.odkaża
                                                             2.odświeża
                                                             3.odkwasza (glebę)


Jeśli i Ty poszukujesz czegoś innego, tańszego niż komercyjna farba to polecam wapno gaszone :)



35 comments:

  1. Co to za pigment? Bo z tego co wiem nie każdy dobrze się łączy. I drugie pytanie: Czy przypadkiem taka ściana nie brudzi? Ja malowałam samym wapnem i brudziło.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja używałam rożnych barwników, każdy łapie ,tyle że nie daje tak intensywnego koloru jak po wymieszaniu z farbą.A żeby barwnik połączył się z wapnem trzeba go najpierw wymieszać z wodą ,a dopiero później z wapnem.W niektórych sklepach budowlanych podobno można znaleźć profesjonalny barwnik do wapna .
      Co do brudzenia specjalnie dla Ciebie ocierałam się w ubraniu o ścianę ;-) i nic ,najwyraźniej źle wymieszałaś wapno i grudki skruszają się Ci na podłogę ,łatwo temu zaradzić wystarczy ścianę lekko przetrzeć szczotką ,złuszczy to grudki na ścianie i nie powinno brudzić,bardziej niż zwyczajna farba do ścian

      Delete
    2. Wapno brudzi lub nie w zależności od czasu schnięcia, wilgotności w pomieszczeniu i ilości dwutlenku węgla. Im dłużej utrzymamy wilgotne ściany, tym mocniejsza będzie powłoka. Możemy nawet uzyskać ściany zupełnie nie brudzące. Takie aż się świecą. Im więcej dwutlenku węgla w pomieszczeniu tym też powłoka jest mocniejsza. Powłoka wapienna pochłania dwutlenek węgla i utwardza się.

      Delete
    3. Anonimowy29 stycznia Dziękuje za fachową informację ! i pozdrawiam serdecznie

      Delete
    4. Czy barwnik ktorego uzylas byl w plynie? Na zagranicznych tutorialach widze ze wszyscy uzywaja tekiego w proszku, w PL takiego nigdzie nie widze ? Dzieki za odpowoedz

      Delete
    5. Witam , użyłam zwyczajnego barwnika w płynie , dostępnego w każdym ze sklepów , pozdrawiam

      Delete
    6. na allegro poszukać wystarczy albo w google "pigment do wyrobu farb w proszku" i gotowe.

      Delete
  2. Trafilam tutaj bo chce sie dowiedziec jaki wplyw na zdrowie maja sciany pomalowane wapnem.
    Skoro Ty juz sie przegryzlas przez temat malowania wapnem to moza znalazlas cos na ten temat?
    Wiem, ze dawniej tak malowano sciany no ale nie wszystko co dawniej bylo zdrowe jednak :-/
    Pozdrawiam
    A

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej

      Faktycznie dużo czytałam na ten temat zanim pomalowałam ściany w prawie całym domu i nic nie znalazłam o złym wpływie wapna na zdrowie człowieka czy też zwierząt. Wapno likwiduje grzyby na ścianach, wchłania wilgoć, odkaża i odświeża ,nie jest jednak idealne bo brudzi podczas malowania, bez wprawy ciężko nim się maluje, nie można później po takich ścianach pomalowanych wapnem używać farb olejnych ,trzeba wapno najpierw zmyć ciepłą wodą i dopiero później malować farbami olejnymi, najlepiej jak już napisałam w poście używać do tego pędzla. Inną bardziej profesjonalną (posiada wszystkie dobre właściwości wapna budowlanego) wersją wapna jest wapno malarskie, drobniejszy proszek lepiej łączy się z wodą , robimy to tak: najpierw woda plus barwnik (opcjonalnie)następnie wapno

      Wracając do twojego pytania ja ani domownicy(zwierzątka też:)) nie odczuwamy żadnych negatywnych skutków

      Pozdrawiam

      Aniela

      Delete
  3. Dawniej ściany malowało się tylko i wyłącznie wapnem. Teraz powoli się od tego odchodzi, a szkoda, ponieważ jest to dosyć tania metoda - do nie wymagających wnętrz jak najbardziej OK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Całkowicie się zgadzam, ogomnym plusem tej metody jest też to , że cudownie odkaża wnętrze. Po malowaniu pachnie taką idealną świeżością, poza tym zauważyłam w piwnicy , że także lekko , ale jednak osusza ściany.
      pozdrawiam :-)

      Delete
  4. cieszę się że Cie znalazłam, właśnie uparłam się żeby dzieciom pokój wapnem wymalować :) wapno juz kupione, teraz skrobię ściany, nie wiesz czy pod wapno trzeba wymalować gruntem?

    ReplyDelete

  5. Ja osobiście nie używałam, ale raczej nie zaszkodzi grunt scala podłoże i zwiększa przyczepność więc teoretycznie powinno polepszyć pokrywanie ściany, niestety nie wiem jak to będzie wyglądało konkretnie pod wapnem malarskim.

    Pozdrawiam:)

    ReplyDelete
  6. Aniela, fajny ten twoj artykol, chce sufit w pokoju pomalowac, ale czytalam ze podczas malowania wapnem mozna sobie oczy i skore poparzyc, jakie Ty masz z tym doswiadczenia? (sorry ale nie mam polskiej klawiatury, stad brak polskich znakow)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej,

      To wapno gaszone,nie masz co się bać, że poparzy, takie właściwości ma tylko wapno palone.
      Jeżeli nie chcesz, aby wapno wpadło Ci do oka podczas malowania załóż okulary ochronne ,ale nawet jak wpadnie wiem to z doświadczenia ;), że nic się nie stanie ,wystarczy przepłukać ciepłą wodą z kranu :))

      Do malowania sufitu polecam wapno malarskie trochę lepsze od budowlanego,
      i jazda dziewczyno maluj sufit pozdrawiam :-)

      Delete
  7. Mam pomalowany cały dom na biało wapnem budowlanym.Przy otarciu brudzi ale to się otrzepuje.To już 10 lat.wiadomo,że wapno kurzy.Przesadziłam tylko z gęstością i trzykrotnym malowaniem.Efektem tego jest miejscami łuszczenie ( po 7 latach).Teraz zamierzam malować na nowo i też wapnem na biało.Czeka mnie ciężka praca ale warto.Wapno się brudzi ale można w dowolnej chwili przemalować lub lekko przetrzeć papierem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo dziękuje za podzielenie się doświadczeniem. Ja także jestem niesamowicie zadowolona z powierzchni pomalowanych wapnem. Nawet moja piwnica , mimo ze minęło już trochę czasu i.. węgla, wygląda świetnie i nadal czuje w niej mniejsze zawilgocenie niż przed pomalowaniem. Co do brudzenia zacytuje gościa ''Wapno brudzi lub nie w zależności od czasu schnięcia, wilgotności w pomieszczeniu i ilości dwutlenku węgla. Im dłużej utrzymamy wilgotne ściany, tym mocniejsza będzie powłoka. Możemy nawet uzyskać ściany zupełnie nie brudzące. Takie aż się świecą. Im więcej dwutlenku węgla w pomieszczeniu tym też powłoka jest mocniejsza. Powłoka wapienna pochłania dwutlenek węgla i utwardza się.'' Sama także będę w tym roku malowała resztę domu wapnem i zastosuje się do tej rady , potem wyniki zamieszcze w tym poście. Może to będzie odpowiedz dla nas :-) pozdrawiam serdecznie

      Delete
  8. Witaj powiedz moja Droga czy można malować wapnem na starą warstwę farby emulsyjnej?i czy można malować na zagruntowaną ścianę proszę o szybką poradę z góry dziękuję i pozdrawiam.

    ReplyDelete
  9. Witaj moja Droga powiedz mi czy można malować wapnem na starą warstwę farby emulsyjnej i czy można malować na zagruntowaną ścianę bardzo proszę o poradę pozdrawiam i z góry dziękuję.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Witaj,

      Koleżanka malowała wapnem właśnie na taką farbę emulsyjną i ładnie jej się trzyma , ale co farba to inna więc radze sprawdz na skrawku ściany zmieszaj 1 łyżke wapna z 2 łyżkami wody i pomaluj skrawek ,ja głównie malowałam na stare farby akrylowe , kredowe i lateksową (taka na której można malowac i zmyć brudy ,malunki ścierką z wodą) odradzam malować na emalii , gdyż wapno musi się "połączyć ze ścianą ,a emalia tworzą taką gładką szczelną powłokę i z niej wapno się łatwo ściera ,zmywa i kruszeje

      Za to wapno możesz na spokojnie kłaść na powierzchnię gruntowaną

      Pozdrawiam

      Delete
    2. Ps. trzyma się tez świetnie na cegłach i tynku :-)

      Delete
  10. Witam. Gdzie wie ktoś gdzie można zakupić na śląsku wapno malarskie? Takie gotowe są w wiaderkach. Ciężko castoramy i inne praktikery nie mają niestety takiego :( a to gotowe chyba śnieżka robi/robiła
    pzdr

    ReplyDelete
  11. Pół roku temu pomalowałem wapnem piwnicę, i powiem że ściany ładne, nie brudzi aż tak, jutro zaczynam malowanie drugiej piwnicy i też samym wapnem, grzyb zniknął, wygląd estetyczny i od razu widniej :D

    ReplyDelete
  12. Hm.. mój tata malował naszą szklarnie w ogródku właśnie walne, tylko nie wiem po co i nie wiem też czy to aby na pewno wapno gaszone :D co do pomysłu to świetny, nie trzeba wydawać fortuny na odświeżenie wnętrza czy też zewnętrznej części budynku :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Szklarnie maluje się po to, żeby zbyt ostre słońce nie popaliło roślin. Można też stosować rolety, zasłony itp. ale malowanie jest chyba najtańsze.

      Delete
  13. Wszystko dobrze ale ile tego wapna trzeba kupić aby wymalować okresloną powierzchnię? Pojęcia nie mam a chcę to wykonać .

    ReplyDelete
    Replies
    1. W sklepie budowlanym najlepiej zapytać lub na stronie producenta :)

      Delete
  14. Polecam do wapna dodać unigruntu i nie będzie brudzić :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uni czy inny grunt lekko zabłyszczy powłokę, stracimy tak pożądany MAT. Nie proponuje rozpalać ogniska w pokoju, ale na noc kilka zapalonych świec odbierze tlen w pokoju a pojawi się CO2... i samo się utwardzi. Uważać na zakopcenie, wystarczą dobre świeczki nie gromnice :-)

      Delete
  15. Wow! Jestem w szoku. Bardzo dużo się dowiedziałem A o to mi chodziło. Dziękuję wszystkim pytającym i autorce.
    Jeszcze tylko zapytam o proporcje jakie się stosuje i czy mogę to wymieszać wiertarką, czy to ma w wiadrze zostać samo do następnego dnia. No właśnie, na jak długo mam zostawić to wapno do przysłowiowego przegryzienia się?
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja zostawiłam na 1 h a proporcje nie mogę podać bo to zależy od wielu czynników np. wilgotności , temperatury itd. najlepiej dodawać po 1 kubku na wiadro wody ,mieszać i sprawdzać konsystencje mi najlepiej malowało się przy konsystencji gęstej śmietany .Tak mieszanie wiertarka będzie szybsze i łatwiejsze polecam .Pozdrawiam

      Delete
  16. Ja wypróbowałem i dodałem biały cement do wapna 1 do 3 wody tyle aby wyszła smietana . Bardzo dobrze sie trzyma nie brudzi i tanio.

    ReplyDelete
  17. Ja wymalowalam dom wewnątrz i na zewnątrz wapnem takim gotowym z wiaderka 4 lata temu. Do mieszania używam wiertarki z mieszadłem. W trakcie trzeba od czasu do czasu dodać wody do wapna bo gęstnieje. Nie znalazł się fachowiec, który chciałby malować wapnem bo trzeba namachać się pędzlem. Malowanie pędzlem to faktycznie wyzwanie ale efekt wart tego. Wygląda super. Na ścianach na zewnątrz był zielony odcień od glonów, co fatalnie wyglądało. Wapno załatwiło ten problem. Od trzech lat nie ma żadnych glonów a ściany fasady są białe i nic ich nie brudzi nawet kwaśne deszcze. Polecam ten sposób bo ma wiele zalet.

    ReplyDelete

Witaj ! , Доброе утро! , Hello ! , Hallo!